Amagerlystfiskeren

Forside Årets Arrangementer Afholdte Arrangementer Rekorder Sponsorer Vedtægter

Afholdte Arrangementer

HUSK: I er MEGET velkomne til, at tage nogle billeder fra turene samt lave et lille skriv om begivenhederne, fangster o.s.v.
og give dem til Johnny.
Så vil det komme her på hjemmesiden og i vores nyhedsbrev.

2008

Øresundstur med M/S Kastrup II 23. februar

Aflyst på grund af dårligt vejr.

23-26.September - Kystur til Korsør

Endnu en gang tog vi en tur til Korsør hvor Gunnar åbnede op for sit dejlige sommerhus. Desværre for fiskeriet stod vinden med 20 m/s ind fra Storebælt, så det var ikke de bedste betingelser der var for os. Benny Johansen fandt dog lidt læ og kunne efter ganske kort tid, lande en lille blank havørred på ca. 35 cm. Et par af de andre tog ud til molen og prøvede at overliste et par flade med skalrejer. Desværre for dem, var det heller ikke så let - det blev kun til en enkelt lille skrubbe som hurtigt røg ud i det vindblæste farvamd igen.

Der var 4 stykker som tog en tur til Tude Å på et privatstykke for, at se om der skulle var nogle fisk der. Her kunne Erik efter en lille halvtime lande en flot havørred på 2,7kg og 63cm, hvilket er nu personlig rekord. Derudover mistede Dennis en flot fisk der bare ikke ville op og havde et par gode hug.Bent Pihl fik en lille blank havørred som var lige under målet.

Mörrum 26. september

Som sædvanligt på denne årets sidste tur til Mörrum, var det en pragtfuld morgen 4 mand fra AL drog af sted til det svenske. Oluf, Mogens, Dennis og Benny J.

Vel ankommet til Mörrum ved ottetiden, var det ind og hente fiskekort, ned til pool 4 for at spise morgenmad. Solen skinnede fra en skyfri himmel og ikke en vind rørte sig. Allerede mens vi spiste morgenmaden var de første laks og havørreder oppe for at hilse på os.

De første par timer blev tilbragt ved pool 2, 3 og 4. Oluf, Dennis og jeg selv med spindestangen, mens Mogens kun havde medbragt sin 2-hånds fluestang og derfor piskede vandet i pool 4 tyndt. Desværre fangede vi ingen fisk, men hold da fast hvor var der mange der sprang. For en gangs skyld havde vi ikke taget madpakker med, men spiste på den restaurant, der ligger ved Kronlaxhuset.

Dagens ret med drikkevare (vand og sodavand), salatbord samt kaffe og småkager kostede kun kr. 84,- Og så er det endda svenske kroner. Eftermiddagen blev, som vi plejer, tilbragt ved pool 13, 14, 15 og 16. Da vi ankom til Pumpehuset, stod der en dansker med ordentlig fleks på klingen. Det var en kæmpe stor havørred, ca. 10 kg, han havde på. Desværre for ham, var den taget i rygfinnen og skulle derfor udsættes igen, da alle fisk, der ikke er taget foran for gællerne skal genudsættes. Det kommenterede vi selvfølgelig højlydt, og han så ikke ud til at være helt tilfreds med vi ankom!!!

Nå, men ud kom den i hvert fald. Hele eftermiddagen blev Mörrums åen fisket tyndt, desværre uden fangst. Efterhånden faldt modet og vi mødtes ved Pumpehuset, for at drikke en enkelt øl og så måske begynde at pakke sammen. Mens Dennis og jeg sidder på bænken, er der 3 fisk der springer lige ud for os. Jeg må lige prøve at kaste til dem. På med en orangefarvet wobler, 3 kast og der var fisk. Pludselig kom der liv i mine 3 fiskekollegaer. Jeg spurgte Mogens, om ikke han kunne nette den for mig. Men da Mogens jo havde en cola i den ene hånd, nettet i den anden og så skulle ryge samtidigt, så overtog Dennis heldigvis nette. Og op fik vi en flot lille blank havørred med en fin lille ”krog”, 65 cm. og 3,3 kg.  Nu kan det godt være der kom gang i fiskeriet igen. Alle havde pludselig fået blod på tanden. ”Jeg kan mærke, vi får én mere” sagde Dennis.

Og ganske rigtigt. ½ time efter fik jeg hug på den orangefarvede wobler igen. Den føltes rigtig stor!!!!!!

Efter kort tid kunne jeg se, at det nu slet ikke var en stor havørred, men én der desværre var taget i ryggen. Da jeg langt om længe fik den ind, var det en fin lille han, i helt sort gydedragt. Lidt mindre end den første jeg havde fanget. Efter nænsomt at have fået krogen ud af gabet, fik den sin frihed igen, så den kunne videreføre slægten af Mörrums havørreder.

Amager Lystfiskerens tradition med at fange mindst én laks/ørred på turene til Mörrum holdt også denne gang.

Mörrum 16. september

Vi mødte 17 mand i klubhuset denne morgen til dejlig morgenmad, inden det var ind i bussen og af sted til ABU’s fabrik og museum. Efter rundvisningen her, var der frokost i restauranten ved Mörrums Kronfiske og herefter af sted til ABU’s fiskehytte ved Mörrum. Her blev der fisket efter alle kunstens regler, men heldet tilsmilede kun Preben, der fik en lille havørred med hjem. Ikke fordi der manglede fisk i åen, for der blev set rigtig mange, men de har nok ikke været sultne nok.

Ørsted Ørredvand 5.-6. september

Endnu en gang blev vejen slået et smut forbi Ørsted Ørredvand.

Turen som efterhånden er blevet en rigtig klubtradition startede Fredag morgen hvor vi alle mødte op ved søen. Bent Pihl havde, som i de foregående år, lejet de to søbredhytter så vi bogstavlig talt kunne fiske fra terrasen.

Der udover var han "nødt til" at leje en af de andre hytter fordi turen er blevet så populær, at der simpelt hen ikke er plads til alle i de to andre.

Efter vi havde fået sat vores medbragte telt op mellem de to søhytter og indtaget lidt morgenmad, blev stængerne rigget til og der skulle ikke gå lang til før end den første fik kom på land. Der blev fanget godt med fik på turen og selvom størrelserne ikke kunne true vores klubrekord, så var der vist ingen der kunne brokke sig over manglende fisk.

Simested Å 17.-24. maj

Årets Simested tur med en afstikker til Karup å, var igen i år en succes for det gode kammeratskab. Fiskeriet var dog knapt så godt, hvilket desværre har været tilfældet de seneste år. Der blev ikke fanget noget af størrelse i åen og for første gange i mange år, blev der heller ikke i Karup Å fanget noget videre. Dog kan vi glæde os over, den gode stemning som der er altid er på denne tur. Derfor er vi da heller ikke i tvivl om, at næste års tur bliver en succes. I 2009 bliver turen til Simested Å afholdt allerede i uge 20 - så skynd jer at komme ned i klubben og meld jer til - der er begrænsede pladser.

Kysttur til Korsør/Storebælt 11.-13. april

Fredag d.11.April tog en flok friske lystfiskere afsted til Korsør, hvor Gunnar havde sørget for indkvartering i hans eget sommerhus samt to andre som han havde fået lov at låne af et par naboer. Vel ankommet, blev den første fiskefeber stillet, ved at gå de kun 150 meter ned til vandet. selvom der blev kæmpet hårdt for det, blev det desværre ikke til andet end en god gang frisk luft. Tilbage i huset blev der disket op med det helt store kolde bord.

Der var alt hvad hjertet kunn begære og det er sikkert, at det ikke var nogle der gik sulten i seng.

Om Lørdagen havde Gunnar arrangeret, at vi kunne komme ned og fiske på et privat stykke af Tude Å så det var med stor spænding, at vi begav os ned med åen i håb om at få fat på en af de store havørreder der er i den.

Desværre blev det ikke til det helt store fiskeeldorado, for den eneste der fik fisk var Erik som der til gengæld også tog sig af retterne.

4 Havørreder blev det til, to under målet som to over, med den største på 53 cm. Der udover blev det også til en blot Rimte på ca. 1kg.

Søndag var det tid til endnu en gang at få lokket en af kystens sølvtøj i tale, men endnu en gang blev det ved drømmen, tilgengæld blev der fanget godt med fladfisk fra molen.

Mørrum på Præmieredagen 28. marts

Tidligt fredag morgen den 28. marts, drog vi 4 mand af sted til premiere fiskeriet i Mörrum. Bent, Dennis og Benny J havde fået fiskekort. Mogens tog med som ”mentor” og for at give gode råd. Erik skulle også have været med, men måtte desværre melde afbud i sidste øjeblik. Vel ankommet til Mörrum kl. 0800, var det ind og hente fiskekort. Bent skulle fiske i pool 25-30 om formiddagen og pool 2 om eftermiddagen. Dennis fiskede pool 17-18 om formiddagen og 14 om eftermiddagen. Jeg selv var så ”heldig” at have pool 14 om formiddagen, desværre blev det på vest siden af åen og ikke ved pumpehuset, som jeg havde håbet.

Eftermiddagen fiskede jeg pool 17-18. Præcis kl. 0900 lød kanonskuddet og så var fiskeriet i gang. Jeg havde fin udsigt til pumpehuset og her var der straks gevinst. En svensker fik en flot havørred. Den fik et ordentligt gok og så var den hjemme. 5 minutter senere havde han bid igen. Denne gang en mindre havørred, men den røg også på land, så nu havde han brugt sin ”dagskvote”, da man jo kun må hjemtage 2 fisk. Uheldigt for ham, stod der en kontrollør lige ved siden af, for 10 minutter senere havde han bid igen. Endnu en lille havørred som straks fik friheden igen. Og for det ikke skal være løgn, så gik der kun 5 minutter mere, før han havde bid igen-igen. Denne gang en rigtig flot fisk. Tænk sig - inden for 20 minutter havde han fanget 4 flotte fisk, alle taget på en lille orange wobler.

Nå, men kontrolløren skulle videre, og efter han var væk, fangede svenskeren endnu 2 fisk, hvoraf han tog den ene med!!!!

Nå, men det skal jo ikke kun handle om hvad de andre fangede.

Dennis havde om formiddagen en nedfaldsfisk på land, men som den reelle fisker han er, så blev den selvfølgelig sat ud igen. Bent havde flere hug, hvoraf den ene var en stor laks, som desværre faldt af. Jeg selv mærkede ikke det mindste.Om eftermiddagen gik det straks bedre for Als dygtige lystfiskere. Dennis havde 3 fisk på land i pool 14 og de 2 med hjem. Største fisk på 3,3 kg og 69 cm. Bent havde 3 fisk på land i pool 2 og tog den ene med hjem, 1,9 kg og 57 cm.

Alt i alt en rigtig god dag. AL havde 3 fiskere med til premieren og med 7 fisk må det sige at være rigtig flot.

Ved premieredagen i Mörrum blev der fanget over 300 fisk, med den største på ca. 7,5 kg.

Amagerlystfiskeren, Amager Strandvej 413, DK-2770  Kastrup = Telefon: 2618 8252 =   Email: amagerlystfiskeren@hotmail.com